Staňte se členem
Klubu Nadace OSF

Staňte se členem
Klubu Nadace OSF

13.11.2015

Osm let po rozsudku D.H. musí dojít ke komplexní desegregaci škol

Přesně před osmi lety odsoudil Českou republiku Evropský soud pro lidská práva za diskriminaci romských dětí ve školském systému v přelomovém rozsudku D.H. Postupné změny po roce 2007 nedosáhly odstranění diskriminace, a proto v roce 2014 zahájila Evropská komise řízení pro porušení povinnosti. Vláda poté urychlila a rozšířila rozsah svých reforem.

Očekává se, že komplexní desegregaci přinese balíček reforem, které by měly vejít v platnost v září 2016. Zahrnují zavedení podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, povinný rok předškolní výchovy pro všechny žáky a návrh na zrušení vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením.

Amnesty International, Evropské centrum pro práva Romů, Nadace Open Society Fund Praha a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání tyto snahy vítají. Pokud mají změny přinést požadovaný výsledek, považují neziskové organizace za nezbytné, aby tyto změny řešily problém předsudků, které nadále prostupují českým vzdělávacím systémem. I přes v minulosti přijaté reformy jsou romské děti nadále nadreprezentovány ve školách a třídách pro žáky s lehkým mentálním postižením a segregovány do pouze romských škol a tříd.

Téma rušení vzdělávacího programu pro žáky s „lehkým mentálním postižením” bude zásadně důležité pro zajištění inkluzivního vzdělávání. Amnesty International, Evropské centrum pro práva Romů, Nadace Open Society Fund Praha a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání proto připomínají české vládě, že musí stát za svým závazkem proměnit praktické školy v běžné školy a tímto zrušit vzdělávací program pro žáky s „lehkým mentálním postižením”.

Samotné vyřazování dvoukolejného systému však problém nevyřeší, jelikož nová vyhláška představuje možnost vzdělávání žáků v oddělených třídách nebo školách, pokud běžné školy nedokáží zajistit naplňování jejich speciálních vzdělávacích potřeb. Neziskové organizace proto apelují na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby zajistilo, že vyhláška zabrání etnické a jiné segregaci žáků na školách. Reformy musí ukončit praxi označování romských dětí za mentálně postižené a jejich segregování do praktických škol, které vzdělávají podle redukovaného vzdělávacího programu. Ministerstvo proto musí ujasnit kritéria pro umisťování žáků do speciálních škol a poskytnout školám detailní instrukce k zavádění podpůrných opatření.

Neziskové organizace opakovaně kritizovaly vládní návrh povinného předškolního vzdělávání, které zachovává dvoukolejný systém mateřských škol a „přípravných tříd“, do kterých jsou nyní Romové umisťováni a segregováni. Toto je praktický důsledek opatření, podle něhož muselo být dítě „sociálně znevýhodněné“, aby bylo umístěno do přípravné třídy.

Inkluzivní vzdělání, které tato reforma podpůrných opatření představuje, bude vyžadovat zvýšené financování. Neziskové organizace proto apelují na české představitele, aby pro něj vyhradili adekvátní financování do rozpočtu na příští rok před tím, než nová vyhláška vstoupí 1. září 2016 v účinnost.

10.6.2016

Open Data Expo – tak trochu jiný veletrh

Fond Otakara Motejla ve spolupráci s Microsoftem připravil Open Data Expo, “tak trochu jiný veletrh”, jehož cílem je propojit instituce publikující otevřená data s jejich potenciálními uživateli. Před několika dny konečně …

Celý článek

15.3.2016

Hledáme koordinátora/ku komunikace na částečný úvazek

Nadace OSF přijme koordinátora/ku komunikace na částečný úvazek (8 hodin/týdně), který/á se bude podílet na externí komunikaci nadace. Jde o pozici s flexibilní pracovní dobou, která je vhodná pro uchazeče …

Celý článek

22.2.2016

Nadace OSF a DVTV rozjíždějí politicky nekorektní show Možná přijde i Tonda Blaník

Nadace Open Society Fund Praha a DVTV tento týden zahájí sérii společenských večerů s názvem Možná přijde i Tonda Blaník. Politicky nekorektní show představí v pěti městech zákulisí lobbingu a …

Celý článek

10.2.2016

Prohlášení Ligy komunitních škol

K Lize komunitních škol se hlásí školy, které pracují pro komunitu a s komunitou v místě svého zřízení a reflektují místní specifika i potřeby. Zároveň jsou školami, které nahradily otázku, …

Celý článek