Novinářská cena 2011 vyhlášena: Přihlašujte příspěvky!

novinarska-cena-2011Nadace Open Society Fund Praha dnes ve spolupráci s českým Googlem a dalšími partnery vyhlásila druhý ročník soutěže Novinářská cena, který ocení kvalitní novinářské práce vydané v České republice v roce 2011. Žurnalisté budou letos soutěžit v 10 kategoriích, jež rozlišují audio-vizuální a psanou žurnalistiku. Díky Googlu, hlavnímu partneru soutěže, nově získají ocenění i novináři, kteří pro šíření informací využívají online technologií, a to jak v rámci občanské, tak profesionální žurnalistiky.

Novinářská cena oceňuje práce, které vynikajícím způsobem zachycují problematiku dnešní společnosti a přispívají tak k rozvoji demokracie v ČR. Soutěž je určena novinářům všech typů médií – tištěných, elektronických, celostátních i regionálních. Příspěvky může přihlašovat sám autor, šéfredaktor, vydavatel, ale i široká veřejnost od dnešního dne do 31. ledna 2012. Přihlášené příspěvky musejí být uveřejněny v ČR mezi daty 1. 1. 2011 a 31. 12. 2011, přihlášku a podrobnosti najdete na www.novinarskacena.cz.

„Vysoký počet příspěvků přihlášených do loňského ročníku nám potvrdil, že čeští novináři stojí o zhodnocení své práce. A my se domníváme, že kvalitní práce si zaslouží ocenění. Také proto jsme letos soutěž rozšířili a vyhlásili 10 soutěžních kategorií," uvedl ředitel Nadace Open Society Fund Praha Robert Basch.

Oproti minulému ročníku jsou letos kategorie rozděleny na psanou a audio-vizuální žurnalistiku, do které spadají příspěvky televizní, rozhlasové i video či audio příspěvky uveřejněné online. Kategorie Nejlepší kreslený vtip, komiks nebo karikatura je česko-slovenská. Hlásit se do ní mohou autoři obou zemí a rozhodovat o ní bude česko-slovenská porota, společná pro Novinářskou cenu v ČR i na Slovensku, kde ji již osmým rokem pořádá Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation Bratislava.

Ve spolupráci s českým Googlem letos Novinářská cena uvádí novou kategorii online žurnalistiky Google Digital Innovation, v rámci které ocení profesionály (Cena Googlu za inovativní profesionální online žurnalistiku) i zástupce občanské žurnalistiky (Cena Googlu za inovativní občanskou online žurnalistiku). Přihlásit se mohou všichni, kteří prostřednictvím blogu, video-blogu či jiného online formátu reagují na problémy společnosti a zachycují události, jimiž se média mnohdy inspirují. Ocenění může získat také komplexní online projekt.

„Internet a nové online technologie překonávají bariéry geografické, jazykové i společenské, a veřejnosti tím zpřístupňují důležité informace nebo nové pohledy. Klíčovou roli mají určitě profesionální novináři, ale stále více i zástupci občanské žurnalistiky. Proto chceme v rámci nové kategorie Google Digital Innovation aktivity obou skupin ocenit," říká Janka Zichová, PR manažerka českého Googlu.

Letos se do soutěže také výrazněji zapojí širší veřejnost, která určí vítěze Česko-slovenské ceny veřejnosti v online hlasování. Příspěvky do online hlasování nominují společně rady soutěže české a slovenské Novinářské ceny na základě doporučení porot. Veřejnost o příspěvcích, které již nyní může sama nominovat, rozhodne na jaře 2012.

Příspěvky lze přihlašovat do 31. ledna 2012. Každou kategorii budou hodnotit odborné poroty, sestávající z osobností mediálního, kulturního, neziskového i akademického sektoru. V každé kategorii bude udělena jedna cena spojená s odměnou ve výši 20 000 Kč.

Soutěž Novinářská cena pořádá v České republice Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s českým Googlem a Nadáciou otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation Bratislava. Mediální monitoring soutěži poskytuje Newton Media a.s. Podrobnosti najdete na www.novinarskacena.cz a www.novinarskacena.sk

 

Seznam kategorií 2011

Kategorie psané žurnalistiky

1. Nejlepší rozhovor
2. Nejlepší reportáž
3. Nejlepší komentář
4. Nejlepší investigativně-analytický příspěvek
5. Nejlepší česko-slovenský kreslený vtip, komiks nebo karikatura

 

Kategorie audio-vizuální žurnalistiky

6. Nejlepší rozhovor, beseda nebo diskuse
7. Nejlepší reportáž
8. Nejlepší investigativně-analytický příspěvek

 

Kategorie online žurnalistiky Google Digital Innovation

9. Cena Googlu za inovativní občanskou online žurnalistiku

10. Cena Googlu za inovativní profesionální online žurnalistiku

 

Česko-slovenská cena veřejnosti

 

Kontakt pro média:

Marie Peřinová, Nadace Open Society Fund Praha

Tel: 777 787 975 / E-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript nebo Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

www.novinarskacena.cz

Podpořené publikace

Jak otevírat data?Příručka Jak otevírat data je určena starostům, úředníkům, programátorům, laikům a všem, kteří chtějí ve svém úřadě či obci otevírat data. Je rádcem pro začátečníka, ale současně dovede navést k cíli a inspirovat i odborníka na otevřená data.
 
Činnost a pracovitost českých europoslanců v období 2009–2014Nadace Open Society Fund Praha vydala unikátní a v Česku poprvé sestavený žebříček hodnotící práci tuzemských poslanců Evropského parlamentu za volební období 2009-2014.
 
Příručka datové žurnalistikyDatová žurnalistika, trend světových newsroomů, si do tuzemských redakcí teprve hledá cestu. Abychom tento rychle se rozvíjející fenomén přiblížili českým novinářům i dalším zájemcům, rozhodli jsme se vydat českou verzi The Data Journalism Handbook.
 

>>